او همزمان با تحصیلات حوزوی و در آستانهٔ چهارده سالگی ادامه... پس از آشنائی با ادبیات کودکان در سطح مجلههای کودک آن روزگار و دستیابی به آثار ادبیات نوجوان در سطح وسیع، به مطالعهٔ تاریخ ادبیات ایران، عرب، ژاپن، چین، یونان، اسپانیا، آفریقا، آمریکای لاتین و سایر کشورهای غربی روی آورد و با نمونههایی از شاهکارهای ادبی هر دوره آشنا گشت. در همین زمان با حرفهای فرانتس کافکا و صادق هدایت و نیز تحلیلهای نیهیلیستی و طرحهای نواگزیستانسیالیستی و مارکسیستی در عرصهٔ ادبیات آشنا شد. چنانکه خود میگوید: شاید سیزده ساله بودم که داستانهای صادق هدایت را تمام کردم. داستانهایی که درد و رنج انسان را مشخص میساخت و پوچی و بنبست او را نشان میداد. ایشان در هجده سالگی اولین یادداشت تحلیلی و مقالهٔ انتقادی سلسلهوار خود را با عنوان «مسئولیت و سازندگی» که بعدها تبدیل به کتاب شد را با امضای عین صاد منتشر کرد که به واقع، شالوده و ساختار تفکرش، بر این پایه استوار گشت.
❞ اگر كفشى از ما گم مىشود، مدام دنبالش مىگرديم، ولى خودمان گمشدهايم، هستى ما گم شده است، نعمتهاى حق را گم كردهايم و هيچ باكى نداريم و اين گم كردنها را جزء بدهكارىها و باختهاى خود به حساب نمىآوريم.
اخبات | ص ۱۱۷
برای آشنایی بیشتر با کتاب اخبات اثر استاد علیصفائی حائری(ره) روی عنوان کتاب کلیک کنید.